Reviews | RH-015 | 9CD | SERGIO FIORENTINO - live in USA

16 January 2021 | Mark Ainley | The Piano Files | Favourite Releases of 2020   « Rhine Classics delivers two more releases in their Fiorentino and Scarpini series, one new set of each artist. After 2019’s jaw-dropping complete Rachmaninoff solo music by Sergio Fiorentino, 2020 saw a 9-CD set of the Italian pianist in recital in the US in the last three years of his life (1996-98). All master tapes were provided by Ernst Lumpe, the German collector who brought Fiorentino back to the concert stage and the studio (Lumpe introduced me to his playing when I first visited him in 1990). The sound is superb, as is the playing throughout – always insightful, moving, individual yet idiomatic. There is one recital at which he experienced some memory lapses, but even there his playing was mesmerizing, and each disc features some of the most sublime pianism you could hope to hear – every note, phrase, piece is beautifully played. »
27 December 2020 | Jean-Charles Hoffelé | ARTAMAG' - Focus | Le disque du jour | Sergio Fiorentino - TERRE PROMISE   «[...] Les accidents de la vie le forcèrent à ce retrait, mais on vint le chercher, sa légende n’était pas morte, Aldo Ciccolini lorsque je lui demandais sans impertinence un jour chez lui à Asnières qui était le plus grand pianiste italien vivant, me répondit du tac au tac : « Fiorentino ». [...]  Un prodigieux concert Chopin à Newport en 1997 le montre d’une fantaisie et d’une élégance folle, ce piano-là est d’un autre temps, et c’est un éden. La joie le transfigure comme dans tout ce qu’il égrainera sur des scènes plus ou moins prestigieuses, et sur des pianos qui sont ce qu’ils sont mais ne résistent pas à qui les aime autant. Ecoutez comment il se débrouille de celui du Breakers de Newport, au clavier un peu lourd pour les Métamorphoses symphoniques que Leopold Godowsky fait subir à Johann Strauss ; l’année suivante, pour le récital Chopin, il sera mieux réglé). [...]  Au long de ses concerts, Sergio Fiorentino égrène son répertoire de prédilection, la Deuxième Sonate de Scriabine, des Rachmaninov saturés de couleurs dont une Deuxième Sonate qu’il paysage dans le plus profond de son piano, la si bémol de Schubert au trille de rossignol (car les rossignols chantent dans le grave), des Valses de Brahms, choisies parce qu’aimées, et des raretés qui pour lui étaient monnaie courante, comme le Thème et Variations de Tchaïkovski, et même comme au débotté, le Quintette avec vents de Beethoven, ou le Quintette de Franck.  [...]  Mais ses Adieux et son Opus 110 de Beethoven, sa Fantaisie de Schumann, rappellent qu’il regardait l’essentiel du répertoire de son instrument en n’en sachant tout, et qu’il le jouait ainsi, avant, avec l’élégance d’un prince, jusqu’à promener ses doigts dans les fantaisies d’ivoire et d’ébène des Valses du Rosenkavalier qu’il s’était arrangées pour lui, en reprenant la transcription de Singer pour la pimenter de personnages.  [...]  Tout cela est ici, enclos dans cette boîte parfaite, patiemment ouvragée par Emilio Pessina, et je l’en remercie. »
22 December 2020 | Luca Ciammarughi | Radio Classica - podcast | IL PIANISTA | Sergio Fiorentino - live in USA (parte 1)     «Incredible publication to say the least. Box of the Year! | Oggi “Il pianista” presenta la prima di una serie di puntate dedicate a un box Rhine Classics eccezionale, che vede riunite le incisioni statunitensi di Sergio Fiorentino negli anni 1996-97-98. Lo commenta Luca Ciammarughi. Partiremo da brani di Bach / Busoni / Fiorentino, Beethoven, Schubert, Schumann, Johann Strauss II / Godowsky...e un po’ di Chopin. | Today “Il pianista” presents the first of a series of episodes dedicated to an exceptional Rhine Classics box, which brings together the American recordings of Sergio Fiorentino in the years 1996-97-98. Luca Ciammarughi comments. We will start with pieces by Bach / Busoni / Fiorentino, Beethoven, Schubert, Schumann, Johann Strauss II / Godowsky ... and a bit of Chopin.»
 NMZ BEST OF 2020 | nmz "Neue Musikzeitung" | December 2020 - January 2021 | nmz 12/20 - 1/21 (page 14) | Christoph Schlüren | COURAGEOUS ENTERPRISES «[...] Also worth mentioning is the daring venture of Italian sound engineer and "Violin Pope" Emilio Pessina, who publishes anthologies under the Rhine Classics label in Taiwan. There are quite new and complete treasures played by Gabriella Lengyel, Hubay's last pupil, mostly with her brother, the excellent pianist Atty Lengyel, in wonderful Schubert and Mendelssohn, and especially Hungarian masters like Harsanyi, Veress or Arma; almost exclusively live recordings by Jean Ter-Merguerian, who was, in the eyes of colleagues like Rostropovich, Szeryng, Francescatti and Ferras, one of the greatest violinists of all time (there is no finer, nobler sound !), superb in Beethoven, Brahms and Katchaturian; late American concerts recordings (1996-1998) by the Italian master pianist Sergio Fiorentino including lovely chamber music such as Franck's Quintet or Beethoven's Quintet for Piano and Winds; and recordings of the complete Bach's "Well-Tempered Clavier" and "The Art of Fugue" in crystal clear clarity made by the legendary Pietro Scarpini, made in his home studio (all available from Rhine Classics, and surprisingly inexpensive, directly from their website).»