Reviews | RH-016 | JEAN TER-MERGUERIAN | l'âme du violon

25 April 2021 | Marina Chiche | France Musique - podcast | Mémoires d'Armenie (feat. Jean Ter-Merguerian)   Deux figures du grand répertoire, Aram Khatchatourian et Komitas sont aussi les compositeurs les plus célèbres d’Arménie. Komitas a sauvé de l’oubli de très nombreuses musiques traditionnelles arméniennes, et Khatchatourian a introduit des danses et des thèmes populaires dans ses oeuvres. (Rhine Classics RH-016).

April 2021 | Rob Cowan | GRAMOPHONE (pg. 89) | BOX-SET Round-up   « Rob Cowan revisits the recordings of a quartet of less prominent masters from the past --  [...]   the French-born violinist Jean Ter-Merguerian, a player of Armenian ancestry noted for his seamless bowing, and whose tonal properties include a fast vibrato and a sound that's far leaner than Lengyel's, certainly in the featured Brahms Concerto recorded at his American debut (Boston, 1975) under Arthur Fiedler.  Highlights here are a sizzling account of Khachaturian Concerto under Michael Maluntsian and various collaborations with the pianist Pierre Barbizet, including a bright and keenly driven Beethoven Triple Concerto (with a superb cellist, Yvan Chiffoleau) and Sonatas 1, 7, and 9, where Barbizet's playing, although not note-perfect, is so much freer and seemingly 'off the cuff' than it is on his earlier recordings with Christian Ferras, the First Sonata including its first-movement repeat (which it doesn't on either of the Ferras/Warner Classics versions). Also, Sarasate's Caprice Basque (wonderful!), and, of especial beauty, Mozart's Sonata K.378, while the set also includes the 1990 Sonata by composer-pianist Gérard Gasparian (dedicated to Ter-Merguerian) and music by Komitas. Both Lengyel and Ter-Merguerian were highly accomplished players whose artistry should be enjoyed by the widest public, so hats off to Rhine Classics for affording us the opportunity of hearing them.  »
1 March 2021 | Maciej Chiżyński | ResMusica | Jean Ter-Merguerian, un grand talent méconnu  « Rhine Classics publie un coffret de cinq disques dévolu à des enregistrements inconnus du violoniste arménien Jean Ter-Merguerian. Une belle découverte. [...]
Voici un album englobant plus de six heures de prestations intéressantes voire envoûtantes, offrant un bel aperçu de la carrière d’un artiste qui échappait aux clichés et qui ne recherchait pas la notoriété. Avec un excellent travail de restauration dû à Emilio Pessina, cette parution s’impose comme un must have pour les amoureux du violon. »
January 2021 | Jonathan Woolf | Music Web International | Jean Ter-Merguerian: The Soul of the Violin  « [...] Rhine Classics’ survey starts with his visit to Boston in June 1975 where he joined Arthur Fiedler, by all accounts deeply impressed by the performance, in Brahms’ Violin Concerto. [...] Fiedler conducts with vigour and Ter-Merguerian plays with sonorous attention to detail, clean, finely bowed and eschewing extraneous gestures. He takes a tempo in the finale reminiscent of Heifetz’s and drives with intensity throughout the movement. [...] He plays Bach’s Chaconne with a delicacy that avoids contrasts, preferring a linear clarity and directness. This single-minded approach operates on a narrower expressive bandwidth than more showy performances but is also more interior and less projected. [...] there seem to be no other available examples of his art, which makes this 5-CD set attractive to specialists in the field. »
31 January 2021 | Marina Chiche | France Musique - podcast | Cordes sensibles | Hommage à Jean Ter-Merguerian    Superbe virtuose, Jean Ter-Merguerian était un violoniste dont le jeu alliait couleur et expression. Nous l’écoutons dans des oeuvres de Khatchatourian, Brahms et Sarasate. Un coffret de ses enregistrements de concerts est récemment paru (Rhine Classics RH-016).  Dire que Jean Ter-Merguerian était élève de David Oistrakh ne résume pas son jeu, il n’avait rien d’un clone du grand maitre soviétique. Sa version du concerto de Khatchatourian, qu’il avait joué sous la direction du compositeur, est exceptionnelle. Il mettait sa virtuosité au service de la plus grande expressivité. De plus, il avait une véritable science des doigtés et une palette infinie de couleurs sonores.

5 Diapason | 28 January 2021 | Jean-Michel Molkhou | DIAPASON No.697 | Jean Ter-Merguerian - VIOLON   « [...] Admiré - notamment pour sa technique d'archet - par Szeryng, Francescatti ou Rostropovich, il ne laisse aucune discographie officielle. C'est dire si ce coffret, doté d'une notice très documentée et réunissant des enregistrements de concert et de radio inédits, sort de l'oubli un violoniste de grand talent. Il s'ouvre par une interpétation fort inspirée du concerto de Brahms, captée en public à Boston en 1975 sous la baguette d'Arthur Fiedler, dans laquelle la maestria de Ter-Merguerian impressionne. [...] deux démonstrations de son art en solo, dans une magistrale vision de la Chaconne (Bach), toute empreinte d'humanité, et dans la Sonate n°3 d'Ysaye. [...] Ainsi sa vision, aussi incandescente que poignante, du concerto de Khachaturian en 1964, et plusieurs miniatures de Prokofiev, Sarasate, ou Komitas attestent déja une forte personnalité autant qu'une virtuosité étincelante. [...] A découvrir sans hésitation. »

" [...] Admired - notably for his bow technique - by Szeryng, Francescatti or Rostropovich, he leaves no official discography. This shows that this box set, with its very well-documented instructions and bringing together unpublished concert and radio recordings, brings a very talented violinist from oblivion. It opens with an interpretation strongly inspired by Brahms' concerto, recorded in public in Boston in 1975 under the baton of Arthur Fiedler, in which the mastery of Ter-Merguerian impresses. [...] two demonstrations of his art solo, in a masterful vision of Chaconne (Bach), all imprint of humanity, and in Sonata nr.3 by Ysaye. [...] Thus his vision, as incandescent as poignant, of the Khachaturian concerto in 1964, and several miniatures of Prokofiev, Sarasate, or Komitas already attest a strong personality as much as a sparkling virtuosity. [...] To discover without hesitation. "
CHOC | February 2021 | Jean-Charles Hoffelé | CLASSICA No.229 (p. 109) Archets en majesté - Cordes et Âmes |   « l'archet électrique du méconnu Jean Ter-Merguerian »

3 January 2021 | Jean-Charles Hoffelé | ARTAMAG' - Focus | Le disque du jour | Jean Ter-Merguerian - L'ARCHET DU ROI   « [...] Qu’un tel musicien n’ait pas suscité l’intérêt des éditeurs phonographiques reste un mystère, d’autant que les violonistes de cette qualité n’étaient pas légion au début des années soixante. La beauté épurée de sa sonorité, l’ampleur de ses phrasés, la haute spiritualité qu’il met à ses Sonates de Beethoven (écoutez le concert marseillais avec Pierre Barbizet) ou l’imaginaire subtil dont il pare la Première Sonate de Brahms (ses pizzicatos impondérables dans la section centrale du Vivace) font regretter qu’on ne puisse disposer de l’intégralité de son répertoire, mais du moins le coffret offre deux concertos qui montrent son génie : à Boston, pour Arthur Fiedler, un Brahms dont le Finale emporte l’audience d’admiration, et perle absolue qui permet de le placer au même degré que son maître David Oistrakh, en 1963 à Yerevan, le Concerto de Khachaturian, dont le Finale atteint tout de la perfection électrique et du sentiment de rêve éveillé, que seul y mit avant lui Julian Sitkovetsky. Entendez cet archet stellaire !. »
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" [...] That such a musician did not arouse the interest of phonographic publishers remains a mystery, especially as violinists of this quality were not numerous in the early sixties. The refined beauty of his sonority, the breadth of his phrasing, the high spirituality he brings to his Beethoven Sonatas (listen to the Marseille concert with Pierre Barbizet) or the subtle imagination with which he adorns Brahms' First Sonata (his imponderable pizzicatos in the central section of the Vivace) make one regret that we cannot have the entirety of his repertoire, but at least the box set offers two concertos that show his genius: in Boston, for Arthur Fiedler, a Brahms including the Finale wins the audience of admiration, and absolute pearl that allows to place it at the same level as its master David Oistrakh, in 1963 in Yerevan, the Khachaturian Concerto, whose Finale reaches all of the electric perfection and the feeling of daydreaming , which only Julian Sitkovetsky put in before him. Hear that stellar bow !. "

16 December 2020 | Yves Riesel | COUACS | L'AVENIR DU PASSÉ - Numéro 2  « Jean Ter-Merguerian, ce nom ne vous dira peut-être rien. L’itinéraire de vie de cet artiste exceptionnel a sans doute contribué à le gommer du paysage. Il est heureux que la dévotion du violoniste Amara Tir, son élève, et la curiosité du label (taïwanais ! ) Rhine Classics, permettent de remettre un peu l’église au milieu du village.
Ter-Merguerian, mort en 2015 à près de 80 ans était un violoniste français né en 1935 à Marseille, d’origine arménienne. Il a fait toutes études musicales initiales à Marseille avant de partir avec sa famille en 1947 en Arménie. En 1956 il est primé à Prague, puis au Concours Tchaikovski et devient l’élève de David Oistrakh à Moscou avec lequel il continuera de travailler jusqu’en 1963. Il remporte le Long-Thibaud en 1961, est lauréat en 1963 du Concours Reine Elisabeth. Dès lors il effectue de nombreuses tournées mondiales, mais décide en 1981 de revenir en France et dans sa ville natale, où il devient à son tour professeur au Conservatoire de Marseille, alors dirigé par Pierre Barbizet. Rostropovitch déclara un jour : “Ter Merguerian est la plus belle technique d’archet du monde, tous instruments à cordes confondus !”.
Il n’y avait pratiquement rien de disponible à ce jour au disque de Jean Ter-Merguerian : c’est dire à quel point ce coffret de 5 CD est le bienvenu. On y trouve (entre autres) un concerto de Brahms vraiment magnifique avec Boston et Arthur Fiedler ; un beau récital avec la pianiste Monique Oberdoerffer (Brahms, Bach, Mozart, Saint-Saëns), des sonates de Beethoven avec Pierre Barbizet et le Triple concerto avec Chiffoleau ; un mouvement du concerto de Beethoven lors du Long-Thibaud, avec le discours de Henryk Szeryng, Président du jury ; une interprétation superlative du concerto de Katchaturian captée en Arménie en 1964…
Vous découvrirez un violoniste du plus haut niveau, impressionnant, qui, c’est absolument évident, n’a pas eu la carrière qu’il aurait pu avoir. Attention : le coffret n’est pas disponible en musique numérique (lui non plus!). On peut l’acheter sur le site de l’éditeur.
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“Jean Ter-Merguerian, this name may mean nothing to you. The life itinerary of this exceptional artist has undoubtedly contributed to erasing him from the landscape. It is fortunate that the devotion of violinist Amara Tir, his pupil, and the curiosity of the (Taiwanese!) Label Rhine Classics, allow the church to be put back in the middle of the village.
Ter-Merguerian, who died in 2015 at the age of almost 80, was a French violinist born in 1935 in Marseille, of Armenian origin. He did all initial musical studies in Marseille before leaving with his family in 1947 to Armenia. In 1956 he won a prize in Prague, then at the Tchaikovsky Competition and became a pupil of David Oistrakh in Moscow with whom he would continue to work until 1963. He won the Long-Thibaud in 1961, was awarded the Queen Elisabeth Competition in 1963. . From then on he made numerous world tours, but decided in 1981 to return to France and to his hometown, where he in turn became a professor at the Conservatoire de Marseille, then directed by Pierre Barbizet. Rostropovich once said: “Ter Merguerian is the most beautiful bow technique in the world, all string instruments included!”.
There was hardly anything available to date on Jean Ter-Merguerian's record: which is how welcome this 5 CD box set is. There is (among others) a truly magnificent Brahms concerto with Boston and Arthur Fiedler; a beautiful recital with pianist Monique Oberdoerffer (Brahms, Bach, Mozart, Saint-Saëns), sonatas by Beethoven with Pierre Barbizet and the Triple concerto with Chiffoleau; a movement from the Beethoven concerto during the Long-Thibaud, with the speech of Henryk Szeryng, President of the jury; a superlative interpretation of Katchaturian's concerto captured in Armenia in 1964 ...
You will discover an impressive violinist of the highest level who, it is absolutely obvious, did not have the career he could have had. Please note: the box set is not available in digital music (neither is it!). It can be purchased from the publisher's site. "

13 December 2020 | Stephen Greenbank | Music Web International | Jean Ter-Merguerian: The Soul of the Violin  « Once again, Rhine Classics have come to the rescue with an impressive cache of rare material in the form of live and radio recordings. [...] This superb collection, all the more treasured for the rarity value of Ter-Merguerian recordings, has been fondly remastered. Emilio Pessina's restorations have given them new currency. The booklet contains several photos of interest, which preserve the memory of this great, but largely forgotten, artist. This release will win a warm place in the affections of violin fanciers the world over.»

NMZ BEST OF 2020 | nmz Neue Musikzeitung | December 2020 - January 2021 | nmz 12/20 - 1/21 (page 14) | Christoph Schlüren | «[...] Und unbedingt muss das wagemutige Unternehmen des italienischen Tonmeisters und Violinpapsts Emilio Pessina genannt werden, der seine Anthologien bei Rhine Classics in Taiwan herausgibt. Da sind ganz neu umfassende Schatzkisten erschienen von Gabriella Lengyel, der letzten Schülerin Hubays, überwiegend mit ihrem Bruder, dem vorzüglichen Pianisten Atty Lengyel, von wunderbarem Schubert und Mendelssohn zu Entlegenem vor allem ungarischer Meister wie Harsányi, Veress oder Arma; fast nur Live-Aufnahmen von Jean Ter-Merguerian, in den Augen von Kollegen wie Rostropowitsch, Szeryng, Francescatti und Ferras einer der großartigsten Geiger überhaupt (einen schöneren, edleren Ton gibt es nicht!), ganz groß in Beethoven, Brahms und Khachaturian; späte Konzertmitschnitte (1996–98) des Meisterpianisten Sergio Fiorentino aus den USA, darunter auch hinreißend musizierte Kammermusik wie Francks Quintett oder Beet­hovens Quintett mit Bläsern; und vom legendären Pietro Scarpini zu Hause gemachte Aufnahmen des kompletten Wohltemperierten Klaviers und der Kunst der Fuge in kristalliner Klarheit (alles bei Rhine Classics, erstaunlich preiswert direkt von der Website zu beziehen). »

COURAGEOUS ENTERPRISES « Also worth mentioning is the daring venture of Italian sound engineer and "Violin-expert" Emilio Pessina, who publishes anthologies under the Rhine Classics label in Taiwan. [...] almost exclusively live recordings by Jean Ter-Merguerian, who was, in the eyes of colleagues like Rostropovich, Szeryng, Francescatti and Ferras, one of the greatest violinists of all time (there is no finer, nobler sound !), superb in Beethoven, Brahms and Katchaturian [...] »

5☆☆ | 30 November 2020 | Gary Lemco | Audiophile Audition | Jean Ter-Merguerian: The Soul of the Violin – 5 CD Collection – Rhine Classics  « French-Armenian violin virtuoso Jean Ter-Merguerian (1935-2015) had been unknown to me prior to this Rhine Classics issue by the devoted producer Emilio Pessina, but those days are over! Testimony as to his innate musical mastery comes from such luminaries as Zino Francescatti, Henryk Szeryng – among the judges at 1961 Ninth Long-Thibaud Competition in 1961 – Christian Ferras, and Mstislav Rostropovich, who had asserted, “Merguerian possesses the most perfect bow technique in all the world, of all stringed instruments combined.” [...] For a compendium Ter-Merguerian’s sublime control of violin effects, few works suffice with such a grand scale as the Chaconne from Bach’s Partita in D Minor, which adds to the challenges an emphasis on articulation and stamina of contrapuntal line. [...] ...I want to extend my thanks for revealing an artist in Ter-Merguerian of awesome power and integrity, a rival to Kogan, Ferras, and his own, beloved Oistrakh...»